Læsehunden Indy hjælper Risingskolen

Læsehunden Indy hjælper Risingskolen

 

De seneste 1,5 år har Risingskolen haft glæde af Jette Detlevsen og hendes hund Indy. To gange om ugen besøger de skolen, hvor de hjælper børn med læsebesvær. Indy er nemlig en læsehund, og selv om Indy heller ikke kan læse, så er hun god til at lytte. Det giver tryghed og gode rammer for børnene, når de øver sig i at læse højt.

 

Jette Detlevsen og hunden Indy ankommer på Risingskoles bibliotek og gør sig klar til at modtage dagens elev. Hver uge mødes Indy og Jette med udvalgte elever på skolens bibliotek, hvor børnene får lov til at læse højt for Indy i deres eget tempo. Med sit rolige gemyt og lilla halstørklæde er Indy med til at skabe en succesoplevelse og et større selvværd hos børnene. I alt har 20 elever fået lov til at læse med Indy. En af dem er 10-årige Patricia Mendez Bjerregaard Larsen, der går i 3.d.

 

  • Jeg synes, det har været rigtig godt, fordi jeg har lært at læse bedre. Indy er stille og rolig, og hun lytter bare. Jette og Indy er søde, og jeg er begyndt at læse derhjemme. Jeg har en yndlingsserie, der hedder Sigge. Den handler om heste og veninder, siger hun.

 

Marie Falslund Hansen går i 4.c. og har også læst med Indy. Det hjalp hende til at finde læselysten frem.

 

  • Jeg er begyndt at læse meget, og min yndlingsbog er den om Indy. Jeg har været rigtig glad for det, og Indy er blød at nusse. Og så er hun god til at lytte og kritiserer ikke, siger hun.

 

Selvværdsboost

Det var Jette Detlevsen der tog kontakt til Risingskolen og spurgte, om de havde lyst til at få besøg af Indy.

Det synes lærer Lone Munk var en rigtig god idé. Forløbet kører nu med et hold på fire elever over seks uger, hvor der læses højt på Risingskolens bibliotek, som i dette tidsrum lukkes for andre elever.

 

  • Jette og Indy udfører et frivilligt stykke arbejde, og det har løftet vores elever meget. Når de begynder forløbet, så er eleverne lidt usikre og får nødvendigvis ikke øvet læsning meget derhjemme. Hos Jette og Indy får de tiden og roen til at få lov til at læse højt uden at blive rettet. Det betyder, at børnene går herfra storsmilende med et stort selvværdsboost, når de har afsluttet et forløb, siger Lone Munk.

 

Når eleverne læser med Indy, får de udleveret en bog om Indy, der er skrevet af forfatteren Hanne Mathiasen. Derudover får de også en lille bamse, der ligner Indy. Den har Jette Detlevsen fået lavet, så børnene kan tage ”Indy” med hjem og øve højtlæsningen derhjemme for bamsen. Når forløbet er afsluttet, får børnene også et diplom.

 

Uddannet læsehund

Indy er af racen Hovawart og er født i 2013. Hendes ejer Jette Detlevsen har fået en læsehundsuddannelse gennem foreningen Læsehund.dk. Der er 15 læsehunde på Fyn, og seks af dem er i Odense, hvor de fleste læsehunde læser med børn på offentlige biblioteker.

 

Enkelte læsehunde er også tilknyttet skoler. Fordelen ved at læse på et skolebibliotek, er, at der gennem skolen kan skabes kontakt til elever, hvis forældre ikke nødvendigvis på eget initiativ ville benytte sig af offentlige bibliotekers tilbud.

 

  • Jeg kan tydeligt mærke og se på børnene, hvor meget de rykker sig personligt, når de har været hos Indy og jeg. De udstråler en stolthed, som er med til at inspirere og motivere deres læselyst til at fortsætte med at læse efter, at de er færdige hos os. Selv de børn, der er usikre og lidt utrygge, finder jeg en vej ind til. For eksempel med børn, der måske ikke er så stærke til dansk. Så fortæller jeg dem, at Indy heller ikke er født i Danmark, så hun kunne heller ikke dansk særlig godt til at begynde med. Det skaber en relation, siger Jette Detlevsen.

 

En læsestund med Jette og Indy tager 30 minutter, hvor barnet læser højt, og derefter trænes der tricks med Indy. På landsplan fik 305 børn landet over hjælp af en læsehund i 2017. Tv2 Fyn har lavet en indslag om Indy på Risingskolen, som kan ses her:

 

https://www.tv2fyn.dk/nyheder/24-02-2018/1930/en-hund-efter-hojtlaesning?autoplay=1#player