Viden og netværk

Lyst til at vide mere?
Har du lyst til at vide mere om hvorfor, hvordan og hvor længe man har brugt læsehunde kan du her på siden finde en række links til organisationer i udlandet, som har anvendt læsehunde i flere årtier. Flere at disse har også arbejdet med at dokumentere effekten af at bruge læsehunde i forhold til børns læsekompetencer.

Når vi sammenligner viden og forskning indenfor dyreterapiområdet, er det er vigtig at kende til og skelne mellem to vigtige begreber:

1) Dyreassisterede aktiviteter (Animal-Assisted Activities – AAA)

Aktiviteter som giver mulighed for støtte og opmuntring af personer i forbindelse med læring, rekreation, terapi, livskvalitet m.m. Aktiviteten udføres ofte af frivillige, som kan være uddannet indenfor fagområdet, men ikke nødvendigvis. Hunden eller dyret som anvendes i aktiviteten skal opfylde en række specificerede krav. Der udarbejdes ikke en individuel målsætning eller kvantitative effektmåling, men kvalitativ evaluering kan forekomme.

Foreningen Læsehundes aktiviteter kan klassificeres som dyreassisterede aktiviteter.

2) Dyreassisteret terapi (Animal-Assisted Therapy – AAT)

En målrettet og specificeret indsats, med et dyr som opfylder en række specifikke krav og indgår som en væsentlig del af et terapeutisk forløb. Terapien kan være både fysisk som psykisk. Aktiviteten foregår indenfor førerens fagområde og ekspertise. Aktivitetens effekt dokumenteres og evalueres for hver enkelt individ/modtager, kvantitativt som kvalitativt.

De fleste undersøgelser af den terapeutiske og kompetencemæssige effekt af aktiviteter med dyr er udarbejdet for dyreassisteret terapi, men der findes også studier, der viser at dyreassisterede aktiviteter har en gavnlig og ønsket effekt.

Udenlandske organisationer for Læsehunde

Især ITA/R.E.A.D har en lang række informative tekster, videoer samt forskningsresultater på deres hjemmeside.

Andet: 

Evalueringsprojektet – Læser for hunde
Rapport om Trygfondens forsøgsprojekt med specialtrænede læsehunde på Fredericia Bibliotek i 2012.
Læs rapporten her