Hvad er en Læsehund?

Laura og Nutella (Middelfart)Hvad er en læsehund?

En læsehund kan ikke læse, men den er rigtig god til at lytte.

Læsehundene henvender sig til børn i 1. – 5. klasse, som har knækket læsekoden, men som er udfordret og mangler motivation til at træne læsningen.

Læsehunden motiverer børn til at træne læsningen vha. tryghed og glæde.

Aktiviteten går ud på, at det enkelte barn mødes med en hund og dens fører hver uge på det lokale bibliotek, hvor barnet læser højt for hunden. Hunden hverken retter eller dømmer, men tilbyder roen og nærværet, som gør barnet tryg ved at læse. Hundeejeren forholder sig neutralt under aktiveteten, men er klædt på til at støtte og opmuntre barnet, når det kræves. Efter hver læsning er der lidt ‘hyggetid’ for barn og hund, som bruges på øvelser, godbidder og nussetid.

Et læseforløb varer typisk 6. uger og barnet modtager et læsediplom den sidste gang med et billede af læsehunden og barnet sammen.

Læsehunden og dens fører (tilsammen et Læseteam) uddannes og godkendes af Foreningen Læsehunde.

Læsehunden og dens ejer udfører aktiviteten på frivillig basis via Foreningen Læsehunde. Det er gratis for barnet at modtage hjælp fra en Læsehund.

Hvad siger forældrene?

Her kan du læse tilbagemeldingen fra Laila, mor til Victoria på 10 år, efter første læseforløb med læsehunden, Säde på Rønne Bibliotek:

“Forløbet med Marianne og hendes hund har været helt fantastisk. Victoria har virkelig rykket sig og tror nu på, at hun også kan læse.
Men vi vil rigtig gerne, at hun fik et forløb endnu så hun kunne komme op på niveauet der svarer til hendes alder og klassetrin. Marianne (Læsehundens ejer) siger, at hun er godt på vej og et forløb endnu vil hjælpe hende det sidste stykke. Vi kan mærke herhjemme, at hun er blevet mere glad for at gå i skole og hun har fået mere mod på at også række hånden op i timerne.”

Kender du et barn som har lyst til at læse for en Læsehund? Find den nærmeste her.

Hvad siger biblioteket?

Herunder kan du læse tilbagemeldingen fra børnebibliotikar Tove Nørregaard Jørgensen, Holluf Pile Skoles bibliotek.

“Set fra Bibliotekets side, både folkebib. og skolebib., har det været en fin oplevelse – ingen har følt sig generet af hunden, som har været stille og rolig, det har været let at snakke sig tilrette om aftalerne for det praktiske, og det har været superhyggeligt at se barn og hunds glæde ved hinanden! 

Klasselærerens vurdering af forløbet er yderst positiv. Forældrene har fået fokus på at læsetræning er nødvendig, og det har igen givet barnet positiv opmærksomhed på noget, som før var en svaghed. Rent fagligt har eleven rykket sig betydeligt, især fordi motivationen og den gode, næsten misundelige opmærksomhed fra kammeraterne har boostet læselysten. 

Forældrenes oplevelse af forløbet er også meget positiv. De oplever deres barn har fået meget mere lyst til at læse, og har øvet sig til hver torsdag – de synes også at de mærker at barnet har mere selvtillid omkring læsning.”